Tuesday, March 15, 2011

BAB 1 - BERSUCI

Salam,

Berikut adalah merupakan nota kelas Fardhu Ain untuk kaum Muslimat yang diadakan di Surau al-Razi Bandar Pinggiran Subang. Semoga anak-anak murid ustazah dapat mengambil manfaat darinya:

SIRI 1:

Erti Bersuci

   Bersuci pada bahasa ialah bersih dan terhindar daripada segala kekotoran samada dalam bentuk hissiah iaitu yang boleh dirasa sseperti najis atau ma’nawiyyah seperti perkara yang menghaibkan, atau sifat-sifat terkeji.

Bersuci mengikut istilah syara’

                Bersuci mengikut istilah syarak ialah perbuatan yang apabila dilakukan akan mengharuskan sembahyang didirikan atau apa-apa perkara yang berkaitan dengan hukum sembahyang, seperti berwudhuk kepada sesiapa yang tidak berada dalam keadaan berwudhuk, mandi kepada sesiapa yang diwajibkan mandi dan menghilangkan najis daripada pakaian, badan dan tempat.

Islam Mengambil Berat Kebersihan dan Bersuci

                Islam ssngat mengambil berat terhadap bersuci dan kebersihan. Ia dapat dilihat sebagaimana berikut:

1.       Perintah berwudhuk beberapa kali setiap hari untuk mendirikan sembahyang. Firman Allah Ta’ala:

Wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu ingin mendirikan sembahyang, maka basuhlah muka-muka kamu dan tangan-tangan kamu hingga ke siku, dan sapulah kepala-kepala kamu hingga kedua buku laki
 (al-Maidah:6)

2.       Dorongan atau gesaan supaya mandi pada keadaan tertentu. Firman Allah Ta’ala:

 Jika kamu dalam keadaan berjunub maka bersucilah
(al-Maidah:6)

                Al-bukhari (856) dan Muslim (849) meriwayatkan sabda Rasulullah S.A.W:

لِلَّهِ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ يَغْتَسِلُ فِىْ كُلِّ سَبْعَةِ أَيَّامٍ يَوْمًا يَغْسِلُ فِيهِ رَأْسَهُ وَجَسَدَهُ

Tanggungjawab setiap Muslim kepada Allah ialah mandi satu hari dalam seminggu dengan membasuh kepala  dan badannya sekali

3.       Perintah supaya memotong kuku, membersih gigi dan pakaian.

Al-Bukhari (5550) dan muslim (257) meriwayatkan sabda Rasulullah S.A.W:

خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ : الخِتَانُ وَالاسْتِحْدَادُ وَنَتْفُ الإِبْطِ  وَتَقْلِيمُ الأَظَافِرِ وَقَصُّ الشَّارِبِ

Lima perkara daripada fitrah : berkhatan (bersunat), mencukur bulu ari-ari, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan menggunting misai.

Al-Bukhari (847) dan muslim(252) meriwayatkan sabda Rasulullah S.A.W

لَوْ لاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَىْ أُمَّتِيْ لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلاَةِ

Sekiranya tidak membebankan ke atas umatku, nescaya aku memerintahkan mereka supaya bersugi setiap kali sembahyang.

                Menurut riwayat Imam Ahmad (6/325) di akhir hadith tersebut: ketika setiap kali berwudhuk.

Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

Dan pakaian kamu, maka bersihkanlah (Muddathir:4)

                Abu Daud (4089) meriwayatkan sabda Nabi S.A.W kepada para sahabatnya:

Sesungguhnya kamu akan berjumpa saudara-saudara kamu, maka perelokkanlah bekalan kamu dan pakaian-pakaian kamu sehingga kamu menjadi tahi lalat di kalangan manusia. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada perkataan dan perbuatan yang keji dan keterlaluan dalam perkataan dan perbuatan.

                Maksud bekalan (rihal) iaalah semua barang yang diperlukan untuk perjalanan seperti bekas-bekas dan lain-lain yang diletakkan di atas belakang unta atau binatang tunggangan.

                Maksud menjadi tahi lalat dikalangan manusia ialah menonjol dan berbeza dengan orang lain.

                Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

Sesungguhnya Allah kasih kepada orang suka bertaubat dan kasih kepada orang yang suka bersuci.
(al-Baqarah:222)

                Sesungguhnya Islam juga telah menjadikan berssuci itu separuh daripada iman. Sabda Rasulullah S.A.W:

Bersuci adalah separuh daripada iman (Muslim (223)

HIKMAT DISYARIATKAN BERSUCI

            Islam mensyariatkan bersuci kerana terdapat hikmat yang banyak, antaranya:

1.       Bersuci adalah satu tuntutan fitrah. Firah manusia cenderung kepada kebersihan dan secara semulajadi dia tidak suka dan menjauhkan diri daripada kejijikan dan kekotoran. Oleh kerana Islam agama fitrah, maka secara semulajadi ia memerintah (manusia) supaya bersuci dan menjaga kebersihan.

2.       Menjaga kemuliaan dan izzah (kehebatan dan kemegahan). Manusia secara semulajadi cenderung kepada seseorang yang bersih, suka berhimpun dan duduk bersamanya. Pada waktu yang sama, mereka bencikan kepada seorang yang pengotor, menghina dan menjauhkan diri serta tidak suka duduk bersamanya.

Oleh kerana Islam adalah agama yang sangat mengambil berat dalam menjaga kemuliaan seseorang yang beriman (mu’min) dan kehebatannya, maka Islam memerintah supaya seseorang mu’min itu menjaga kebersihan agar menjadi orang yang mulia dan disegani di kalangan saudar-saudaranya.

3.       Menjaga kesihatan. Kebersihan adalah antara faktor yang amat penting untuk menjaga manusia daripada penyakit. Ini kerana kebanyakkan penyakit yang merebak/menular dikalangan manusia adalah disebabkan kekotoran.

Oleh itu membershkan badan, membasuh muka, dua tangan, hidung, dan dua kaki (anggota-anggota yang sentiasa terdedah kepada kekotorab) beberapa kali setiap hari, menjadikan badan sentiasa terpelihara daripada penyakit.

4.       Berdiri di hadapan Allah dalam keadaan suci dan bersih. Ini kerana dalam sembahyang, manusia bercakap dengan Tuhannya dan bermunajat kepadaNya. Oleh itu selayak mana sepatutnya dia berada dalam keadaan suci zahir dan batin, bersih hati dan juga badannya kerana Allah Ta’ala kasih kepada orang yang suka bertaubat dan sentiasa bersih.

AIR YANG BOLEH DIBUAT BERSUCI

                Air yang boleh dibuat bersuci ialah air hujan, air laut, air perigi, air sungai, air mata air, air salji dan air embun.

                Semua air ini tergolong dalam dua kategori : iaitu Air yang turun dari langit dan air yang terbit atau terpancar dari bumi. Firman Allah Ta’ala:

Dan Kami turunkan dari langit air yang suci. (al-Furqaan:48)

Firman allah Ta’ala yang bermaksud:

Dan Dia (Allah) menurunkan ke atas kamu dari langit, air (hujan) supaya kamu bersuci dengannya.
 (al-Anfaal:11)

                Abu Daud, At-Tarmidzi, An-Nasa’ei, Ibnu majah dan Imam Ahmad bin Hanbal (At-Tirmidzi berkata: Hadis Hasan sahih) meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya:

Seorang sahabat bertanya kepada Rasulullsh S.A.W katanya: Wahai Rasulullah, kami telah belayar di lautan, dan kami membawa bersama-sama kami air yang sedikit, sekiranya kami berwudhuk dengannya, kami akan dahaga,apakah boleh kami berwudhuk dengan air laut? Rasulullah s.a.w menjawab: Airnya suci dan halal bangkai di dalamnya.

                Maksud halal bangkai di dalamnya ialah semua yang mati di dalamnya seperti ikan dan seumpamanya boleh dimakan tanpa disembelih.
BAHAGIAN-BAHAGIAN AIR

Air terbahagi kepada empat bahagian:

1.       Suci lagi menyucikan
2.       Suci lagi menyucikan tetapi makruh.
3.       Suci tetapi tidak menyucikan
4.       Bernajis

1.       Air yang Suci lagi Menyucikan

                Air yang suci lagi menyucikan ialah air mutlak yang kekal dengan sifat kejadiannya yang telah dijadikan Allah Taala. Air tersebut masih dikatakan air mutlak, walaupun ia sudah berubah dengan sebab lama di tinggal, atau disebabkan tanah, atau tuhlub (sejenis benda hijau yang terapung di atas air disebabkan lama tinggal didalamnya-kiambang),atau bekas atau tempat mengalir seperti ia berada dalam tanah yang mempunyai belerang atau ia mengalir di atas tanah tersebut, semuanya ini tetap dikatakan air mutlak. Ini kerana air tersebut sukar untuk dielakkan daripada perkara-perkara tersebut.

                Dalil yang menunjukkan kesucian air mutlak ialah hadits riwayat Al-Bukhari (217) dan lainnya daripada Abi Hurairah r.a. katanya:

قَام أَعْرَبِيُّ قَبَالَ فِى الْمَسْجِدِ فَقَامَ إِلَيْهِ النَّاسُ لِيَقَعُوا بِهِ. فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم: دَعُوهُ وَهَرِيْقُوا عَلَى بَوْلِهِ سَجْلاٌ مِنْ مَاءٍ – أَوْ ذَنُوبًا مِنْ مَاءٍ – فَإِنَّمَا بُعِثْتُمْ مُيَسِّرِينَ وَلَمْ تُبْعَثوا مُعَسِّرِينَ

Seorang Badwi telah berdiri lalu kencing dalam masjid. Kemudian para sahabat pergi untuk menghalangnya, lalu  Rasulullah S.A.W bersabda : biarkan dia dan tuangkan di atas air kencing nya sebaldi air. Sesungguhnya kamu di bangkitkan untuk mempermudahkan dan bukan menyusahkan.

                Perintah Rasulullah S.A.W supaya menuangkan air ke tempat air kencing tersebut adalah dalil yang menunjukkan bahawa air tersebut mempunyai cirri atau sifat menyucikan.

2.       Air yang Suci dan Menyucikan tetapi Hukumnya Makuh

                Air yang suci dan menyucikan tetapi hukumnya makruh ialah air Musyammas. Ia adalah air panas di sebabkan cahaya matahari dan dihukum makruh apabila memenuhi tiga syarat:

i)                     Ia berlaku di negeri yang panas
ii)                   Ia diletakkan didalam bekas yang di tempa daripada selain emas dan perak seperti besi, tembaga dan semua galian yang boleh di tempa (berkarat)
iii)                  Ia digunakan pada badan manusia walaupun badan mayat, atau pada haiwan yang boleh menyebabkannya ditimpa penyakit sopak seperti kuda.

Imam As Syafiei r.a meriwayatkan daripada Umar r.a :
               
                “Bahawa beliau (Umar) tidak suka mandi dengan air tersebut dan ia berkata: Aku tidak suka mandi dengan air tersebut di sebabkan masalah kesihatan, kemudian Imam Syafi’e meriwayatkan bahawa air tersebut boleh menyebabkan penyakit sopak”.

                Ini kerana ketajaman cahaya matahari boleh menimbulkan keadaan berlemin (benda yang seperti minyak) busuk yang terapung di atas air. Sekianya ia terkena pada badan dalam keadaan air tersebut panas, maka ia boleh memudaratkan badan dan menyebabkan penyakit sopak (sejenis penyakit kulit).

3.       Air yang suci tetapi tidak menyucikan

Air yang suci tetapi tidak menyucikan terbahagi kepada dua bahagian:

Pertama : air yang sedikit yang telah digunakan untuk taharah yang wajib. Seperti mandi wajib dan wudhuk. Dalil ia suci adalah hadith yang diriwayatkan oleh Al Bukhari (191) dan Muslim (1616) daripada Jabir bin Abdullah r.a katanya:


جَاءَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَعُودُنِى وَأَنَا مَرِيضٌ لَا أَعْقِلُ فَتَوَضَّأَ وَصَبَّ مِنْ وُضُوئِهِ عَلَيَّ

Rasulullah S.A.W datang menziarahiku, untuk bertanyakan keadaanku. Ketika itu aku sakit dan tidak sedar. Lalu baginda berwudhu’ dan mencurahkan air wudhu’nya ke atas aku.

                Sekiranya air wudhuk itu tidak suci, nescaya Baginda tidak akan mencurahkannya ke atas Jabir. Maka dalil yang tidak menyucikan ialah hadith yang diriwayatkan oleh Muslim (283) daripada Abi Hurairah r.a bahawa Nabi S.A.W bersabda:

لاَ يَغْتَسِلْ أحَدُكُمْ فِى الْمَاءِ الدَّائِمِ – اَىْ الرَّكِدِ – وَهُوَ جُنُبٌ. فَقَالُوا: يَا أَبَا هُرَيْرَةَ كَيْفَ يَفْعِلُ؟ قَالَ : يَتَنَاوَلُهُ تَنَاوُلاً

“Janganlah seseorang kamu mandi dalam air yang bertakung iaitu air tenang yang tida bergerak, sedangkan dia berjunub. Lalu para sahabat bertanya kepada Abi Huraitah: wahai Abu Hurairah, bagaimana ia hendak dilakukan (mandi dengan air tersebut?). jawab Abu Hurairah: ia mencedoknya”.
                                                              
                Hukum berwudhuk adalah sama dengan hukum mandi kerana kedua-duanya mengandungi makna mengangkat hadas.

                Hadis ini menunjukkan bahawa mandi dalam air tersebut menjadikan ia tidak menyucikan lagi. Sekiranya ia tidak member makna tersebut, nescaya Rasulullah S.A.W tidak melarang daripada berbuatdemikian. Hadith ini difahami untuk air yang sedikit berdasarkan dalil-dalil yang lain.

                Kedua : Air mutlak yang bercampur dengan sesuatu yang suci yang tidak berhajat kepadanya dan ia tidak boleh dipisahkan setelah bercampur. Kemudian ia berubah dengan sesuatu perubahan yang tidak lagi dipanggil dengan air mutlak, seperti air the dan air ‘arqasus.

                Tetapi jika benda suci yang bercampur dengan air tersebut menyerupai air pada sifat-sifatnya (rasa, bau, dan warna) seperti air bunga mawar yang sudah hilang sifat-sifatnya, maka ketika itu, air bunga mawar itu hendaklah diganti dengan bahan lain yang mempunyai sifat berlainan yang sederhana iaitu digunakan perahan delimauntuk menentukan perubahan warna dan al lazan bagi menentukan perubahan bau. Sekiranya ditakdirkan berlaku perubahan disebabkan percampuran tersebut, maka ia menjadi air yang suci tetapi tidak menyucikan kerana ketika itu ia tidak lagi dinamakan sebagai air mutlak. Sedangkan syarak mensyaratkan supaya air yang dibuat bersuci adalah air mutlak.

4.       Air Mutanajjis

Air Mutanajjis ialah air yang terjatuh najis ke dalamnya. Ia terbahagi kepada dua bahagian:

Pertama : Air yang sedikit iaitu kurang dua kolah.

        Air ini menjadi najis dengan hanya terjatuh najis kedalamnya walaupun sedikit dan tidak berubah sifat-sifatnya dari segi warna, bau dan rasa.

        Ukurannya, dua kolah : 500 kati Baghdadi air dan ia menyamai 192.827 kg. ia juga menyamai 1 ¼ hasta persegi tinggi, lebar dan dalam.

        Abu Daud, At-Tirmidzi, An Nasaei, Ibnu Majah dan Imam Ahmad meriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w ditanya tentang air yang terdapat di padang pasir yang luas dan didatangi oleh binatang dan haiwan melata. Baginda s.a.w menjawab:



إذَا كَانَ المَاءُ قُلَّتَينِ لَمْ يَحْمَلِ الْخَبَثَ

Jika air itu sebanyak dua kolah, ia tidak menanggung kotoran

فَإِنَّهُ لاَ يَنْجُسُ

Maka air itu tidak menjadi najis

                Di fahami daripada hadith ini, sekiranya air kurang dari dua kolah, maka ia menjadi  najis sekalipun tidak berubah sifat-sifatnya. Kefahaman ini dikuatkan oleh hadith yang diriwayatkan oleh Muslim (278) daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda:

“Apabila seseorang kamu bangun dari tidurnya, maka janganlah dia menyelam (menyelup) tangannya dalam sesuatu bekas, sehinggalah dia membasuh tangannya dahulu sebanyak tiga kali, sesungguhnya dia tidak mengetahui di manakah tangannya bermalam (diletakkan)”

                Dalam hadith tersebut, Rasulullah s.a.w melarang orang yang bangun dari tidurnya mencelupkan tangan nya kedalam bekas air kerana dibimbangi tangannya dicemari najis yang tidak kelihatan. Sudah sedia maklum bahawa najis yang tidak kelihatan tidak akan mengubah (keadaan) air itu. Oleh itu sekiranya tindakan tersebut tidak menajiskan air disebabkan menyentuhnya, nescaya Rasululah s.a.w tidak melarang daripada berbuat demikian.

Kedua: Air yang banyak iaitu air yang sampai dua kolah atau lebih. Air ini tidak menjadi najis dengan hanya semata-mata terjatuh atau tesentuh najis tetapi ia menjadi najis apabila berubah salah satu sifatnya iaitu warna, rasa atau bau.

Dalilnya ialah ijma’ para ulama’.

                Imam Nawawi r.a menyebut dalam kitabnya Al Majmuk (1/160):

                Ibnu Munzir berkata: Ulama’ telah bersepakat bahawa air yang sedikit atau banyak, apabila jatuh ke dalamnya najis dan berunah rasa atau warna atau bau, maka air menjadi najis.

AIR YANG BOLEH DIGUNAKAN UNTUK BERSUCI

                Bukan kesemua jenis air ini boleh dibuat bersuci iaitu mengangkat hadas (kecil atau besar) dan menghilangkan najis. Air yang boleh dibuat bersuci hanyalah dari jenis yang pertama (air mutlak) dan kedua (air musyammas) sahaja. Tetapi air yang kedua ini makruh digunakan pada badan.

                Manakala air yang jenis ketiga, ia tidak boleh digunakan untik bersuci sekalipun ia sendiri adalah suci. Ia hanya boleh digunakan untuk tujuan selain bersuci seperi minum, memasak dan lain-lain.

                Air yang jenis keempat pula adalah air yang najis. Ia tidak boleh digunakan untuk apa-apa kegunaan pun.

BERSAMBUNG...