Wednesday, August 17, 2011

SAMBUTAN NUZUL AL-QUR'AN DI MASJID NEGERI SELANGOR


Pada 17 Ogos 2011 bersamaan 17 Ramadhan 1432 Hijrah, pihak Institut Tahfiz Al Quran Profesional telah mengisi program nuzul Al Quran dengan membawa pelajar-pelajar dan guru-guru ke Masjid Negeri Selangor bagi mendengar ceramah oleh Sheikh Muhammad Nuruddin Marbu dan solat sunat Tasbih berjamaah.

Pelajar-pelajar dan guru-guru telah berkumpul di sekolah pada jam 8 pagi dan bertolak dari Institut Tahfiz Al Quran Profesional pada jam 8.05 pagi dengan menaiki van sekolah. Seramai 7 orang pelajar dan 3 orang guru yang menyertai program ini telah tiba di Masjid Negeri pada jam 8.20 pagi dan ketika itu acara belum di mulakan lagi.

Kelihatan pencinta ilmu mula memenuhi ruang kuliah sheikh hampir jam 9 pagi dan dianggarkan seramai 200 orang yang menghadiri kuliah tersebut. Sheikh Muhammad Nuruddin tiba di kuliah pada jam 9.05 pagi dan program di mulakan dengan solat sunat Tasbih. Majlis diteruskan dengan bacaan zikir-zikir taubat dan Asma el Husna secara beramai-ramai diketuai oleh Tuan Sheikh sendiri dan di akhiri dengan doa. Setelah berzikir, majlis diteruskan dengan siri pengajian dan diskusi oleh Tuan Sheikh. Setelah selesai, sesi soal jawab di buka kepada hadirin yang hadir untuk di kongsi dan dibincangkan.

Majlis tamat pada jam 11.40 pagi dan diakhiri dengan doa, selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. dan bersalam-salaman. Pelajar-pelajar dan guru-guru tiba di perkarangan sekolah pada jam 12.30 tengahari.