Tuesday, March 15, 2011

PELIHARA DIRI DARI KESAN RADIASI NUKLEAR JEPUN

Sepanjang 140 tahun, inilah agaknya Tsunami yang paling teruk di Jepun. Penduduk Jepun dan sekitarnya menjadi semakin bimbang disebabkan oleh kebocoran loji janakuasa nuklear Fakushima Daiichi dan letupan Nuklear di Fukumi. Terdapat sesetengah pihak telah menghantar sms berbunyi begini:

  "A nuclear power plant in Japan has been exploded. Jika hujan turun, jangan keluar rumah jika tiada apa-apa keperluan. Jika keluar waktu hujan gunakan payung atau apa-apa as protector. Hujan asid boleh menyebabkan kanser kulit, keguguran rambut dan burn our skin. This applies to all Asean countries".

Kesan radiasi nuklear ke atas manusia adalah:
  • Pendedahan radiasi berukuran 100 Rems akan merosakkan sistem peredaran darah menyebabkan sel limfosit darah akan berkurangan. Simptom awal selesema.
  • Pendedahan kepada radiasi berukuran 200 Rems ke atas menyebabkan keguguran rambut dengan cepat, kerosakan saluran usus yang mengakibatkan mual, muntah dan cirit-birit. Pada kekuatan ini, radiasi boleh menyebabkan kerosakan saluran peranakan.
  • Radiasi nuklear berukuran 1,000 hingga 5,000 Rems mengakibatkan kerosakan kepada pembuluh darah dan boleh menyebabkan jantung gagal berfungsi dan kematian.
  • Pendedahan langsung kepada radiasi berukuran lebih 5,000 Rems akan menyebabkan sel otak rosak, selain membunuh sel saraf dan merosakkan pembuluh darah dalam jantung.
  • Dalam jumlah tertentu, iodin radioaktif boleh merosakkan sebahagian atau seluruh bahagian kelenjar tiroid yang mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga) manusia.
  • Menurut data kesan pengeboman bom atom di Nagasaki dan Hiroshima menunjukkan mangsa cuma bertahan selama 10 tahun dan berdepan risiko jangka panjang seperti leukemia dan barah limfoma.
Ingatlah Firman Allah Subhannahu wa Ta'ala yang bermaksud:
“Ketahuilah, bahawasanya kehidupan dunia hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanaman-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan akhirat (nanti) ada azab yang keras dan keampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu”.(Al-Hadid: 20)


Ibnu Katsir menjelaskan dengan ringkas bahawa: “Allah Subhannahu wa Ta'ala membuat permisalan dunia sebagai keindahan yang fana dan nikmat yang akan sirna. Yaitu seperti tanaman yang tersiram hujan setelah kemarau panjang, sehingga tumbuhlah tanaman-tanaman yang menakjubkan para petani, seperti ketakjuban orang kafir terhadap dunia, namun tidak lama kemudian tanaman-tanaman tersebut menguning, dan akhirnya kering dan hancur”.

Menghindari dan menyelamatkan diri dari terdedah kepada radiasi nuklear adalah suatu ikhtiar dan merupakan tanggungjawab kita ke atas keselamatan diri dan ahli-ahli keluarga kita agar membolehkan kita umat Islam terselamat dan meneruskan ibadat kepada Allah SWT serta bertaubat kepadaNya demi mencapai redhaNya insyaallah.